Erasmus+ program – Szakdolgozatok

2017 óta foglalkozom Erasmus+ programban résztvevő hallgatók szakdolgozat konzultációjával. Többségében végzős hallgatók, aki hallgatói mobilitáson vagy szakmai gyakorlaton vesznek részt az UH iskolahálózatában. Eddig 18 szakdolgozat készült el csoportmunkában, angol nyelven. Az 53 Computer Science (Software Engineering) szakos hallgató 12 intézménybe járt.

2024 (folyamatban)

  • T. Fudji, E. Kehlev, V. Syôn: Efficient construction and selection operations|functions of Java collections with AI tools
  • M. Dalla, P. Spada, G. Schär: Parallel analysis of time series-based data sets with generative AI tools
  • T. Aebi, E. Bärtschi, P-F. Arnold: ECG data analysis system – analysis of the effectiveness of the analytical framework and its further development

2023

  • U. Molis, Z. Stonkus, F. Butkus: Testing the capacity and throughput of the Java EE framework, server log analysis, conceptual proposals for the secure operation of server-side applications
  • H. Balke, I. V. Selland, O. Arud: Development of a route planning application, integration of graph traversal algorithms into logistics frameworks, analysis of possibilities
  • T. Sousa, V. Antunes, D. Gonçalves: Functional analysis of lifestyle consulting software, formulation of proposals for reasonable expectations, summary in e-learning course material
  • R. Makris, C. Vasileiadis, G. Liapis: ECG data analysis system – Java EE distributed adaptive framework design, development, analysis, criticism, suggestions for further development

2022

  • E. Bianchi, A. Androva, T. S. Puddu: Optimization of shipping and manufacturing technology processes
  • E. Dubois, H. Morel, U. Lae: Efficient implementation of secure data transfer in Java for server-side and client-side modules of distributed network applications – various case studies
  • G. Jensen, D. Tori, N. Sørensen: Design of data collection modules for IOA expert system
  • I. Szymanski, O. Lukáčová, C. Gaios: Further development of IKEA TRÅDFRI smart home solutions according to individual needs, conceptual plan of mobile application and Android implementation

2021

  • L. Petrov, J. J. García, V. Javier: Development of a data import/export module to support the processing of health data
  • W. Lau, T. Lau, R. U. Ly, P. Lin Yang: Examining the efficiency of environment processes of Customer Support Software

2020

  • H. Baláž, G. Tothová, R. Yeung Teng: Social navigation service integration with Google Maps
  • W. He Ng, D. V. Chiu, Z. Lam, A. Chow, P. Gao: Optimization of semiconductor manufacturing and shipping logistics

2019

  • R. Ozturk, E. Ivanov, T. C. Demir: Development of a categorization system for the taxonomy of study materials (customization of the CMS environment)
  • O. Atef, N. Sakr, E. Fikry: Performace testing of JavaEE distributed web application, bottleneck discovery with Unit Test cases

2018

  • D. Pawlowski, F. Zajac, O. Kellner: Analyze the habits of content consumers as they progress through their studies in a CMS system
  • V. G. Dahl, M. Lykke, T. Bjornsen: Stress tests on distributed software architecture, overview of improvement options

2017

  • A. Schlegel, V. Büchner, J. Sartre: Development of health data analysis software on JavaEE platform
  • F. Eder, S. Mair, B. Mühlbacher: Planning and optimization of data collection of smart solutions, overview of data protection aspects

Pályázatok – GDF II

A GDF Informatikai Intézet intézetigazgató-helyetteseként az alábbi négy pályázat elkészítésében és megvalósításában vettem részt.

  • 2017: INFOPÁLYA
    A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban, Kódszám: EFOP-3.4.4-16-2017-00017
    Szakértőként vettem részt a pályázat megvalósításában. Ehhez kötődően szerveztem meg a Kutatók éjszakája a GDF-en 2017 rendezvényt.
  • 2017: Nyílt forráskódú és szabad szoftverek alkalmazása, tapasztalatszerzés az Európai Unióban
    Előadóként részt vettem a projekt megvalósításában. A Dialógus Platform Egyesülettel együttműködve tartott előadásom címe: ILIAS rendszer alkalmazása a tehetséggondozásban.
  • 2015: Felsőoktatás Nemzetközi Fejlesztéséért Díj
    Tempus Közalapítvány, III./3. Nemzetközi együttműködések jó gyakorlatai: az Erasmus+ program keretében kiemelkedő színvonalú nemzetközi projekttevékenység, együttműködés, minőségi megközelítés, jó gyakorlat a felsőoktatási szektorban
    Önállóan készítettem a pályázatot. Ehhez kötődően szerveztem meg két alkalommal a 3D Graphics Professional Days nemzetközi konferenciát.
  • 2014: Three-dimensional web portal development for commercial services
    ICT 37 – 2014-15: Open Disruptive Innovation Scheme (implemented through the SME instrument), H2020-SMEINST-1-2014 – The EU Framework Programme for Research and Innovation – Horizon 2020
    Szakértőként vettem részt a pályázat elkészítésében együttműködve a Kopinfo Kft-vel.
  • 2013-2014: Az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításához szükséges szakmai tudás terjesztése a Gábor Dénes Főiskolán
    TÁMOP-5.4.6.A-12/2 – A fizikai és infokommunikációs akadálymentesítés szakmai tudásának elterjesztése és hozzáférhető szolgáltatások fejlesztése
    Szakértőként 2013-ban a pályázat elkészítésében és oktatóként 2014-ben a megvalósításában vettem részt. Két képzés kapcsolódik hozzá:

    • Az esélyegyenlőséget szolgáló info-kommunikációs technológiák
    • Kommunikációs hídépítés ép és fogyatékos emberek között

Erasmus+ program – PanKo

  • Fogadó intézmény: Panevėžys University of Applied Sciences, Faculty of Technological Sciences (Panevėžio Kolegija, PanKo)
  • Fogadó személy: Jovita Kaziukonytė, nemzetközi kapcsolatok koordinátora
  • Helyszín: Panevėžys, Litvánia
  • Erasmus+ oktatói mobilitás időtartama: 2017. szeptember 19-24.
  • 2 órás laborgyakorlat: S. Kaczur – Java and programming
  • 4 órás előadás: S. Kaczur – Distributed web applications in Java Server Pages platform
  • 2 órás laborgyakorlat: S. Kaczur – Database handling with Oracle

Az intézmény dékánja a tanszék összes oktatójával együtt fogadott. Kötetlen beszélgetést folytattunk a magyar és litván szakképzés és felsőoktatás azonos és eltérő elemeiről, sajátosságairól, az informatikus szakmák, szakok képzési programjairól és az intézmények finanszírozási, támogatási rendszeréről, valamint az oktató kollégák továbbképzési lehetőségeiről, publikációs kötelezettségeiről, óraterheléséről, munkaszervezési kérdésekről. Bemutatták az intézmény szerverparkját és a hallgatók számára biztosított hardver eszközöket. IT mérnök képzésre járó másod- és harmadéves hallgatók számára tartottam előadást és két laborgyakorlatot. Előre egyeztettük a Java programozáshoz kötődő haladó szintű témákat, amelyek a tervezési minták, elosztott alkalmazások rétegei közötti kommunikáció és objektumrelációs adatbázis-kezelés voltak. Látogatásom idejére esett egy városi szintű szakmai kiállítás a helyi sportcsarnokban. Ezen több oktató és hallgató mutatta be több standon, hogy hol tart valamilyen fejlesztésben, kutatómunkában a robotika, virtuális valóság, számítógépes grafika, mobil alkalmazás fejlesztés területén. Talán egy Expo állásbörzéshez hasonlítható legjobban a rendezvény, ami kiváló lehetőséget adott a támogatók, a partnercégek számára a potenciális munkaerő toborzására, „lehalászására”. Kiemelten hangsúlyozták a csoportos projektmunka jelentőségét és szerepeit, szimulálva egy valós szervezet működését, csoportok közötti és csoporton belüli kommunikációját, a munkaszervezési lehetőségeit.

Erasmus+ program, PanKo, 2017
Erasmus+ program, PanKo, 2017

Erasmus+ program – IPSantarém

  • Fogadó intézmény: Santarém Polytechnic Institute (IPSantarém), Management and Technology School, Department of Computer Science Quantitative Methods
  • Fogadó személy: João P. Samartinho PhD, tanszékvezető
  • Helyszín: Santarém, Portugália
  • Erasmus+ oktatói mobilitás időtartama: 2016. november 4-12.
  • Előadás (2 óra): A. Friedel – About facility, classroom and timetable management at DGC
  • 8 órás kurzus: S. Kaczur – Creating of the distributed web application OracleHR

Az egyetem 3800 hallgatója közül 1500 fő szakja/szakpárja kötődik alkalmazott informatikai területhez. Robotlaborukban – amit egy ember- és egy kutyaszerű robot őrzött – találtunk eredeti Roamer robotot, aminek egyik digitális utóda a Comenius Logo teknőce. Bemutatták a mikroelektronikai laborukat. Körbevezettek a FabLab területén, ahol precíziós lézervágó berendezéssel fa, fém és műanyag alapanyagokból, hosszas modellezéssel, tervezéssel játékok, alkatrészek és használati tárgyak készülnek, valamint a labor többféle fröccsöntő géppel, 3D nyomtatóval, tervezőszoftverrel is felszerelt. A kölcsönös tapasztalat csere egyrészt a létesítménygazdálkodáshoz, órarendkészítéshez kötődött, másrészt a programozási tantárgyak tematikái, egymásra épülésük, valamint a HW/SW elméleti és alkalmazott tantárgyainak kapcsolatai adták a vezérfonalat. Bemutattuk a Neptun tanulmányi rendszert és az ILIAS oktatási tartalommenedzsment rendszert és megismertük az általuk használt – hasonló funkcionalitású – Cigarra akadémiai rendszert. 8 órás kurzusom alatt JSP webalkalmazást terveztünk, fejlesztettünk, teszteltünk. A szakmai kérdések főként a biztonságos adatátvitel elméleti és gyakorlati megvalósíthatóságának lehetőségeihez kapcsolódtak. Megtekintettünk egy multimédia labort és egy informatika történeti kiállítást is. Látogatásunk idején az egyetem területén vendégeskedett a Champimóvel virtuális valóság szimulátor, és természetesen nem hagytuk ki a felfedezős, világmegmentős, csapatépítős, űrutazásos kalandjátékot.

Erasmus+ program, IPSantarém, 2016
Erasmus+ program, IPSantarém, 2016

Erasmus+ program – DGC

  • Fogadó intézmény: Gábor Dénes Főiskola (Dennis Gabor College), Informatikai Intézet
  • Fogadó személy: Geszti Zsófia, Erasmus+ koordinátor
  • Helyszín: Budapest, Magyarország

A GDF Informatikai Intézet intézetvezető-helyetteseként az alábbi Erasmus+ program tevékenységek kötődnek hozzám. Ezek részben tehetséggondozáshoz is kapcsolódnak.

3D Graphics Professional Days címmel két napos tudományos rendezvényt, nemzetközi konferenciát szerveztem két alkalommal, amelyeken előadásokat tartottam és alkalmanként kb. 40 oktató, hallgató, kutató vett részt és tartott angol nyelvű előadásokat/laborgyakorlatokat angol nyelven a felsorolt intézményeket képviselve. A SZTAKI-ban VirCA demo-n vettünk részt.

  • 2016. április 19-20., 3DGPD 2016 program, 15 előadó, DGC, UVT, Groupe ESAIP, MTA-SZTAKI
  • 2015. április 21-22., 3DGPD 2015 program, 12 előadó, DGC, UVT, TEI of Crete, MTA-SZTAKI
3D Graphics Professional Days, 2016, DGC
3D Graphics Professional Days, 2016, DGC
3D Graphics Professional Days, 2015, DGC
3D Graphics Professional Days, 2015, DGC

Application Development Technology 45 órás kurzust tartottam angol nyelven három egymást követő tanév tavaszi félévében (2014/2015, 2015/2016, 2016/2017) a GDF-en. A tematika haladó Java programozás és adatbázis-kezelő témakörökből állt össze. A tantárgyat felvette összesen 46 hallgató hat külföldi egyetemről, akik a teljes félévet Magyarországon töltötték.

Mobile Application Development és IBM DB2 tutorált kurzusokat tartottam angol nyelven a 2016/2017-es tanév tavaszi félévében a GDF-en.

Az International Day rendezvény szervezésébe bekapcsolódtam. A Logikus gondolkodásra nevelő Diákműhely anyagaiból tesztfeladatlapokat állítottam össze a nemzetközi nap játékos, közösségépítő programjához 2016-ban és 2015-ben.

International Day, 2016, DGC
International Day, 2016, DGC

Erasmus+ szakmai gyakorlatot töltött a GDF-en P. Hristov a UVT Computer Science PhD hallgatója. A 2015/2016-os tanév tavaszi félévében a Gábor Dénes Tehetségpont tagjainak 3D Technologies for Web címmel 30 órás diákműhelyt tartott. Ugyanebben a félévben a GDF-ről a UVT-n szakmai gyakorlaton vett részt Tövissy J. mérnök informatikus szakos hallgató és – többek között – Leonar3Do bemutatót tartott az oktatóknak/hallgatóknak. Szerveztem és koordináltam szakmai tevékenységüket. 1-1 szakmai cikk készült el munkájuk eredményeként.

Hallgatói mobilitásban töltött tevékenységeiket koordináltam, tantárgyfelvételükben, projektmunkáikban és kreditbeszámításukban segítettem mérnök informatikus szakos hallgatókat, szakmai kapcsolatot tartottam a külföldi intézményekkel.

  • 2015/2016-os tanév tavaszi félév, Varsányi D., TAMK, Finnország
  • 2014/2015-ös tanév őszi félév, Nagy L. A., Groupe ESAIP, Franciaország
  • 2013/2014-es tanév tavaszi félév, Kocsis Cs., Petyus F., Istanbul Şehir University (ISU), Törökország
  • 2012/2013-as tanév őszi félév, Tunyogi Á., Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden (OTH), Németország
  • 2011/2012-es tanév őszi félév, Kiss A., TAMK, Finnország
  • 2010/2011-es tanév őszi félév, Ágnecz G., OTH, Németország

 

Erasmus+ program – UVT

  • Fogadó intézmény: St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo (UVT), Department of Computer Systems and Technologies
  • Fogadó személy: Emiliyan G. Petkov PhD, tanszékvezető
  • Helyszín: Veliko Tarnovo, Bulgária
  • Erasmus+ oktatói mobilitás időtartama: 2015. november 27-december 4.
  • Előadás (2 óra): S. Kaczur – About the Educational Administrative System (Neptun) and Learning Content Management System (ILIAS) used at DGC
  • Előadás (2 óra): S. Kaczur – About the curriculum of Information Technology Engineer program used at DGC
  • 8 órás kurzus: S. Kaczur; A. Friedel – Development of mobile applications for Android and Windows Phone platforms

Az UVT a második legnagyobb bolgár egyetem. Szinte minden szakterületet lefedő képzési programokkal rendelkezik. Országos és nemzetközi hírnévnek örvend, és nemzetközi kapcsolatok széles skáláját tartja fenn. Többféle alkalmazott informatika képzést indítanak (szakképzés, BSc, MSc, doktori program). Jól felszerelt laborokkal rendelkeznek. Bemutatták 3D szkennerükhöz kötődő témakiírásaikat, projektjeiket. A két előadásunkon az egész tanszék részt vett. Nagyon érdeklődtek az integrált tanulmányi és tananyag rendszerek iránt, mert egyedi szoftvereket használnak. A IT mérnökképzés tantárgyainak tematikáit, választható szakirányait/specializációit is áttekintettük, összehasonlítottuk. A hallgatóknak közösen tartott kurzuson – Android és Windows Phone alapú – mobil alkalmazásokat terveztük és fejlesztettünk.

Erasmus+ program, UVT, 2015
Erasmus+ program, UVT, 2015

Erasmus+ program – Groupe ESAIP

  • Fogadó intézmény: Groupe ESAIP (École supérieure angevine en informatique et productique), ESAIP Graduate School of Engineering
  • Fogadó személy: Anne Cordier, Erasmus+ koordinátor
  • Helyszín: Angers, Franciaország
  • Erasmus+ oktatói mobilitás időtartama: 2014. november 24-30.
  • Előadás (2 óra): S. Kaczur – A. Friedel – About the Educational Administrative System (Neptun) and Learning Content Management System (ILIAS) used at DGC
  • 8 órás kurzus: S. Kaczur – Planning and implementing of the distributed web application OracleHRJSP

Az egyetem posztgraduális mérnöki iskola. Kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, mert minden hallgatónak tanulmányai alatt egy tavaszi félévet külföldi Erasmus+ partnerintézményében kell töltenie. Kiválóan felszerelt infrastruktúra jellemzi. BSc és MSc szakjai: Számítástudomány és hálózatok, ill. Biztonság, környezetvédelem és ipari kockázatkezelés. A tapasztalat csere a tanulmányi eredmények adminisztrációs rendszereinek, valamint az e-Learning tananyag rendszerek kölcsönös bemutatásából és megismeréséből állt. A kurzusomon korszerű virtuális gépes környezetben – szerver oldali Java alkalmazásszerver beüzemelését követően – demó webalkalmazást terveztünk és fejlesztettünk. Ott tartózkodásunk idejére esett az egyetem által szervezett Green Code Lab Challenge nemzetközi 48 órás programozási verseny. Erre 5 fős QbeZone nevű csapatot készítettem fel a GDF mérnök informatikus szakon abszolvált hallgatói közül. Az intézmény oktatóival folytatott szakmai beszélgetés kutatási témáink kapcsolódási pontjaira fókuszált, kötődve a programozási versenyhez szükséges algoritmusok hatékonyságának elemzése szakterülethez.

Erasmus+ program, Groupe ESAIP, 2014
Erasmus+ program, Groupe ESAIP, 2014

Erasmus intenzív program – TAMK

  • Fogadó intézmény: Tampere University of Applied Sciences (TAMK)
  • Fogadó személy: Pirkko Varis, a Marketing tanszék vezetője és az IP nemzetközi koordinátora
  • Helyszín: Virrat, Tampere, Finnország

Ez a Lifelong Learning Programme Erasmus Intensive Programme (IP) rendezvény 2004-2014-ig minden év tavaszán megszervezett, közel két hétig tartó Erasmus intenzív program volt, amelynek a finnországi Tamperei Egyetem adott otthont. A főbb témakörei ezek voltak: online marketing, internet, IT alkalmazások, M-, E-, Online Business. A program tényleg nagyon intenzív, percre beosztott. A szakmai rész: délelőttönként a tanárok és hallgatók plenáris előadásokat tartanak, délutánonként a hallgatók 4-6 külön csoportban projektmunkát végeznek, utolsó napra került a projektmunkák eredményeinek bemutatása. Az élmény rész: városnézés, látványosságok Tampere és környékén, erdei túlélőtábor, szauna és csobbanás, sporttevékenységek, karaoke parti, állatkerti látogatás, és persze nem felejtjük el a „never, ever” jellegű dolgokat. Évente 8-12 országból, 10-15 felkészítő tanár és 40-50 hallgató vett részt. Én 2010-2014-ig öt IP-re készítettem fel 2-4 fős csapatokat, és három alkalommal (2010, 2012, 2014) részt vettem az IP-n. Az alábbiakban megtalálható az IP-re felkészített/résztvevő 16 hallgató neve, előadásuk címe, az én IP tevékenységem, és néhány fénykép (a kb. 4000-ből).

  • IP 2014: TRADIGME – Tradigital Media Marketing & Online Business with Social Media
  • időpont: 2014. március 30-április 10.
  • (Gyurok Sz., Tövissy J.) + Bakányi O. – About web accessibility – advices and good practices
  • előadás: Kaczur, S. – The efficiency of the algorithms for the finding prime numbers
  • előadás: Kaczur, S. – Friedel, A. – Talent management in Dennis Gabor Talentpoint
  • 8 órás workshop: Kaczur, S. – Friedel, A. – Logical game programs in Java Applet
Erasmus IP, 2014, TAMK
Erasmus IP, 2014, TAMK
  • IP 2013: DIGISOMEMAR – Digital, social and mobile media in marketing, internet and IT applications & management of M- and E-business
  • időpont: 2013. április 14-24.
  • Garai I. G., Zátroch Z., Zsiga B. – About 3D modelling and visualization
Erasmus IP, 2013, TAMK
Erasmus IP, 2013, TAMK
  • IP 2012: DIGISOMEMAR – Digital, social and mobile media in marketing, internet and IT applications & management of M- and E-business
  • időpont: 2012. április 15-26.
  • Ágnecz G., Takács R., Zentai N. Zs. – Hardware accelerated 3D/2D rendering
  • előadás: Kaczur, S. – Kállai, M. – Development of mobile applications – DGC mobilinfo
Erasmus IP, 2012, TAMK
Erasmus IP, 2012, TAMK
  • IP 2011: DIGISOMEMAR – Digital, social and mobile media in marketing, internet and IT applications & management of M- and E-business
  • időpont: 2011. április 10-21.
  • (Friedel A., Klausz T., Szűcs T.) + Kállai M. – Electra exam system
Erasmus IP, 2011, TAMK
Erasmus IP, 2011, TAMK
  • IP 2010: MOBILE AND INTERACTIVE MARKETING, IT FOR CONVERGENCE INTERNET MARKETING & eBUSINESS MANAGEMENT
  • időpont: 2010. április 11-22.
  • Nádai G., Sós B., Stiller R. – Content Management in Higher Education Based on Modern Web Technologies
Erasmus IP, 2010, TAMK
Erasmus IP, 2010, TAMK

Erasmus program – TEI of Crete

  • Fogadó intézmény: Technological Educational Institute of Crete (TEI), Department of Applied Informatics and Multimedia
  • Fogadó személy: George Papadourakis PhD, tanszékvezető
  • Helyszín: Iráklio (Heraklion), Kréta, Görögország
  • Erasmus oktatói mobilitás időtartama: 2008. szeptember 20-29.
  • Szakmai előadás az oktatóknak (1 óra): S. Kaczur – Practical application of dot transformations
  • Laborgyakorlat a hallgatóknak (6 óra): azonos témában

A Krétai Egyetem hallgatóinak kb. fele (2000 fő) kötődik az informatikai szakterülethez. Idén 700 elsőéves iratkozott be a TEI-re. Programozást több nyelven (Delphi, C++, C#, Java, PHP-MySQL), több féléven át is oktatnak, nem feltétlenül túlhangsúlyozva az objektumorientált szemléletet. Több oktatóval is beszélve egyértelművé vált, hogy a nyelvek gyakorlatban való alkalmazási lehetőségei sokkal jobban dominálnak, mint az itthoni oktatás keretein belül. A tematikákból látszik, hogy egymásra épülve több féléven át futó választható tantárgyak keretében is tanítanak programozási nyelveket. A programozás oktatásának nehézségei persze náluk is megjelennek, igyekeznek külső, ipari jellegű szoftverfejlesztő munkákkal, kutatómunkákkal motiválni a hallgatókat. A programozásból lemaradók számára külön felzárkóztató féléves kurzusokat indítanak. Idén 16 külföldi vendégoktatót fogadnak és közel 100 külföldi hallgató Erasmus hallgatói mobilitás keretében tölt az egyetemen egy-egy szemesztert, köztük van ebben a félévben 3 GDF-es hallgató is. A TEI oktatói rengeteget utaznak, sok-sok külföldi konferencián vesznek részt. Fogadó professzorom évente 8-10 alkalommal utazik külföldre, kb. 1,5-2 hónapot tölt évente külföldön. Elmondása szerint ez – a kollégáival összevetve – nem tekinthető kiugróan magas adatnak. A laborgyakorlaton a Cube is space Delphi projektet terveztük, implementáltuk, teszteltük – koordináta- és ponttranszformációkat, eseménykezelést, GUI építést, vezérlő felületet megvalósítva.

Erasmus program, TEI of Crete, 2008
Erasmus program, TEI of Crete, 2008